Tuesday, February 17, 2015

KELEBIHAN MENGAMALKAN AL-MA'THURAT


Bismillahirrahmanirrahim...

Masa student dulu bermula dari MRSM sehingga ke Menara Gading, Al-Mathurat ni memang jarang saya tinggalkan ( Tapi kadang-kadang tak sempat baca terutama masa kat Universiti). Dibaca setiap hari, pagi & petang. Memang terasa kelebihannya, dari segi rezeki, pembelajaran, ketenangan jiwa & kesihatan. Tapi saya akui, memang dah berkurun saya tinggalkan amalan bacaan Al-Mathurat ni - sejak dah bekerja, berkeluarga & beranak-pinak ni. Masa begitu mencemburui saya bila dah berkeluarga.
Tahu tak apakah Al-Ma'thurat itu?

Al-Ma'thurat adalah susunan zikir-zikir yang telah di amalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk membenteng diri kita daripada gangguan syaitan.



Al-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah memilih dan menyusun semula himpunan zikir-zikir Rasulullah s.a.w supaya dapat diamalkan oleh umat sehingga kini..

Subhana-Allah banyaknya pahala yang Beliau peroleh dengan menyumbang kebaikkan untuk ummah..

Kita pula bagaimana??




Al-Ma'thurat terbahagi kepada Kubra (panjang) dan Sughra (pendek)

Tidak penting kita memilih yang mana, yang paling penting kita beramal dengan istiqamah untuk membacanya pada waktu pagi dan petang setiap hari.
Beramallah sesuai dengan ajaran Islam, isitu seperti yang diamalkan oleh Rasulullah SAW. Orang-orang mukmin yg sejati akan mengisi ruang masanya dengan berbagai amalan dan ibadah yang akan mendekatkan dirinya dengan Allah SWT. Bibirnya sentiasa basah dalam berzikir, membesarkan dan mengagungkan Allah Yang Maha Mulia, kemudian berdoa untuk mengharapkan keredhaan Rabb. Tiada sesuatu yang lebih beerti dlm kehidupan seorang insan melainkan mendapatkan keredhaan Allah

Setiap individu baik sebagai pemimpin dalam rumah tangga, masyarakat dan negara serta para pendakwah hendaklah mengamalkan dan menghayati zikir Al-Ma'thurat dengan membaca zikir2 yang diamalkan oleh Rasulullah ini beerti kita telah membentengi diri kita dengan senjata yg kukuh, sehingga terhindar dari gangguan syaitan yang terkutuk (kredit to Halimatus Sa'diah)
Oleh sebab itu Al- Syahid Imam Hassan Al Banna telah membina jalan yang baik untuk mengikut sunnah Rasulullah SAW. Beliau telah memilih dan menyusun al- Ma'thurat dgn mengharapkan bimbingan daripada Allah SWT agar terhindar daripada gangguan syaitan yang penuh angkara murka. Maka alangkah baik setiap diri muslim mengamalkan zikir al-Ma'thurat ini pada setiap pagi dan petang, siang dan malam.

Al- Ma'thurat dimulai dengan ucapan " Aku bermohon perlindungan Allah, Maha Mendengar, Maha Mengetahui dari setiap syaitan yang direjam" , mengandungi erti bahawa setiap jiwa kita sebelum melakukan aktiviti harus menyerahkan diri kepadaNya. Ucapan itu juga menunjukkan betapa besarnya harapan seorang hamba kepada Allah, kemudian berusaha untuk terhindar dari sesuatu yang dapat menyesatkan jiwa seseorang dari mengingat Allah...

Bacaan dan zikir yang terkandung dalam zikir Al-Ma'thurat terdapat beberapa keutamaan yang dijanjikan oleh Allah SWT terhadap utusanNya Nabi Muhamaad SAW. Hanya insan yang mengetahui betapa besarnya nilai doa dalam kehidupan jiwa sehingga menghayati dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari.

Beberapa kelebihan membaca Al-Ma'thurat:



Dari Annas ra. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:

"Sesiapa yang mengucapkan diwaktu pagi ucapan"




"Maka ia dilindungi dari gangguan syaitan yang direjam hingga ke petang"


( Riwayat Ibn Al-Sunni)




  1. Tidak dihampiri syaitan.
  2. Rumah dan keluarganya terselamat daripada perkara yang tidak diingini.
  3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dalam urusan dunia dan akhirat.
  4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
  5. Selamat dari segala sesuatu.
  6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
  7. Allah berhak untuk meredhainya
  8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
  9. Terhindar daripada syirik.
  10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
  11. Dimudahkan untuk menyelesaikan hutang-piutang.
  12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
  13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh Allah hingga ke waktu petang. Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
  14. Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut berzikir dan berdoa

~dan pelbagai lagi kelebihan yang hanya Allah Yang Maha Mengetahui~

 (Kredit kepada http://www.iluvislam.com








p/s: Perkara utama adalah berniat melakukan segalanya kerana Allah..Insya-Allah..Allah akan melihat perbuatan yang dilakukan manusia HANYA kerana DIA..Semoga amalan ini menjadi bekalan untuk "perjalanan" yang seterusnya..InsyaAllah



"Kelebihan Al-Ma'thurat itu akan hanya dirasakan oleh orang yang beramal dengannya menurut perhitungan dan izin daripada Allah.."
Haa lepas nie kepada sesiapa yang takde Al-Mathurat tu bolehlah pegi beli kat mana kedai buku agama. Ada banyak publisher & jenis. Ada kecik, ada besar, ada panjang, ada pendek, ikutlah taste masing-masing ye. Dah beli jangan lupa amalkan ye termasuk diri saya sendiri. Ataupun kalau malas nak beli boleh download kat link di bawah nie:
Kelebihan al-mathurat adalah tidak dihampiri syaitan, rumah dan keluarganya terselamat dari perkara yang tidak diingini, Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat, orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga, selamat dari segala sesuatu, Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya, Allah berhak untuk meredhainya, tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudharat ke atasnya, terhindar daripada syirik, selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun, dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang, berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat, sesiapa yang membaca di waktu pagi, akan dipelihara oleh Allah hingga ke waktu petang dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi, mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan lagi.

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Blog ini tidak akan betanggungjawab dengan komen pengunjung yang tidak beretika