Tuesday, November 25, 2014

JOM AUDIT DIRI


Assalamualaikum w.b.t....


Jom audit diri..selalu kita dengar tag line nie bila dengar motivasi bersama prof Muhaya di Tv kan? Suka dengar motivasi prof Dr Muhaya, sangat terkesan di hati.

Selalu saya tonton video motivasi beliau di Youtube kalau ada yang terlepas...kadang-kadang diulang-ulang banyak kali. Kita manusia ni kan cepat lalai dan alpa..huhu, so kena dengar banyak kali.

Daripada Umar bin al-Khattab, berkata: “Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar, sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan muhasabah diri di dunia ini” 


Jom sama-sama kita refleksi diri kita. Pernahkah kita berhadapan dengan situasi, apabila kita ada masalah, kita lihat dan cari kesilapan diri sendiri serta hendak membetulkan diri kita dahulu? Yang sering berlaku, kita asyik sibuk hendak membetulkan orang. Selalunya kita menjadi susah atau bermasalah, sebab kita tidak boleh menerima keadaan dan kita hendak dunia berubah macam yang kita hendak. Sedangkan pada waktu sama, kita tidak mahu berubah daripada situasi yang kita ada.

 16191 544798355549872_1893596793_n
Hakikatnya, bolehkah kita nampak diri kita sendiri? Bukankah kita tidak boleh melihat diri kita sendiri? Kedua-dua belah mata kita, tidak mampu melihat diri kita sendiri, tanpa bantuan cermin kita tidak dapat melihat diri kita sendiri. Hanya mata orang lain yang dapat melihat kita dan menilai siapa kita di matanya.

Begitulah lazimnya kehidupan, perkara dan hal-hal yang terlampau dekat dengan kita, kita tidak nampak, tetapi kita nampak perkara dan hal-hal yang jauh dari kita, dan itulah yang sibuk hendak kita perkatakan dan perbetulkan.

Maka itu, tengok diri kita dahulu, jangan cepat menuding jari ke arah orang, yakni nampak kesalahan orang lain sahaja. Kita pernah dengar orang berkata, ?Kalau satu jari kita tunjuk kepada orang, tiga jari lagi akan menuding kepada kita." Lihatlah dan auditlah diri sendiri dahulu sebelum melihat dan mengaudit orang lain! Reset Minda!

Cara untuk kita sentiasa sibuk melihat diri sendiri dan kurang melihat dan mencari aib orang, adalah dengan cara selalu fikirkan tentang kematian, "Kalau saya mati macam mana? Di alam barzakh nasib saya macam mana? Kehidupan semula saya selepas bangkit kembali untuk kehidupan kedua nanti macam mana?"

Apabila kita sibuk menjaga perkara-perkara yang asas seperti teras akidah, kita tidak akan ada masa untuk memikirkan hal-hal yang remeh-temeh, malah hal-hal yang kecil tidak nampak besar dan tidak rumit di mata kita.

Refleksi, jom buat perjanjian dan kenyataan bahawa, saya akan menyerah diri kepada Allah dan memberikan manfaat kepada diri sendiri dan masyarakat. Jom audit diri. Apabila iman masuk di jiwa dan kita hidup mengikut hukum dalam al-Quran, maka indahlah kehidupan. Jika hidup bermasalah, audit diri dan iman serta audit sebanyak mana kita telah memberi manfaat yang diberikan kepada diri dan masyarakat.

Jika tertekan, audit iman kita kepada Allah dan hari kiamat, serta lihat amalan kita. Mengadu kepada Allah apabila ada masalah bukan bercerita kepada orang lain. Allah Maha Besar. Orang mukmin ialah orang yang boleh dipercayai.

Jom audit diri dan refleksi diri. Jom audit diri sama ada kita telah melakukan semua rukun iman dan lihat amalan kita, lihat percakapan dan lihat pemikiran kita. Henti melihat orang dan jom audit diri.

Sumber: Utusan Online 24/11/2013

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Blog ini tidak akan betanggungjawab dengan komen pengunjung yang tidak beretika