Tuesday, October 14, 2014

SUP TULANG

Assalamualaikum w.b.t...

Kali ni umie nak berkongsi resepi untuk buat sup tulang versi bonda kat kampung tapi sedikit diubah suai mengikut selera tukang masak.hihihi...disebabkan baru je lepas raya korban, maka banyaklah daging + tulang temulang lembu dalam peti ais..jom kita tengok resepinya:

Bahan-bahan:

1 kg tulang lembu
rempah sup ( sup bunjut) + rempah ratus dlmnya seperti buah pelaga, bunga lawang , kayumanis dan sebagainya...
seinci halia - tumbuh kasar
seinci lengkuas - tumbuk kasar
1 helai daun salam
3 ulas bawang putih ( di hiris)
4 ulas bawang merah ( di hiris )
2 keping asam
garam secukup rasa
perasa ( kalau tak suka boleh ganti dengan sedikit gula)
1 biji tomato - dibelah empat ( nak bagi rasa masam yang lagi sedap)
daun saderi


cara menyediakanya:

Rebus tulang terlebih dahulu hingga empuk. Salah satu petuanya letak 2 biji buah kurma dalam air rebusan, insyaAllah daging jadi empuk dan sedap. Apabila daging empuk, Tambahkan bahan-bahan seperti halia, lengkuas, sup bunjut, asam keping dan tomato kedalam air rebusan.
1
Last skali barulah digoreng bawang merah dan bawang putih yang di hiris tadi bersama daun salam, pelaga, bunga lawang, kulit kayu manis. Bila sudah garing, boleh masukkan ke dalam kuah sup yang sedang mendidih tadi. Aroma dia lagi sedap. Didihkan seketika..sup ni lagi lama di didihkan lagi sedap.Tambahkan garam, perasa atau boleh letak sedikit gula untuk perasakan sup

Bila dah masak, boleh lah dihidangkan dengan menaburkan daun bawang, saderi, cili padi yang dihiris dan bawang goreng. Boleh di makan bersama nasi panas-panas atau mee/ meehoon/ kewtiau sup. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Blog ini tidak akan betanggungjawab dengan komen pengunjung yang tidak beretika