Saturday, October 18, 2014

PUDING TRIFLE

Assalamualaikum w.b.t....

Rasanya ramai yang dah biasa buat puding trifle ni kan. NI puding kegemaran anak-anak, so rajin lah sikit si ummie nak godek dapur untuk masak puding yang simple dan mudah ni. Makan pun sedap, setiap kali buat tak sampai 5 minit licin satu bekas. Jom kita tengok macam mana nak buat.

lapisan bawah
- kek gulung. ( boleh pilih macam2 perisa)

lapisan tengah
-1 tin susu cair
- 5 sudu besar tepung kastard ( dicairkan dengan sedikit air)
- 2 sudu besar gula  / boleh juga guna syrup cocktail utk rasa manis
- 1 sudu teh esen vanila

lapisan atas
-1 kotak kristal jelly NONA (laici)
-400ml air yang dipanaskan - atau boleh ikut arahan pada kotak
-1 tin koktail buahan campuran

cara-cara :

-Potong kek dan susun kek gulung pd lapisan bawah sekali.Boleh siram air cocktail supaya lapisan kek sedikit lembap. jgn banyak sangat.

-panaskn lapisan tengah ( kastard + susu + gula + vanila) , kacau perlahan di atas api sederhana sehingga menjadi pekat dan likat. kemudian tuang di atas lapisan kek tadi sehingga kek tenggelam.

- taburkan koktail buahan keatas lapisan tengah. campurkan kristal jelly ke dlm air panas dan kacau mengikut arahan pada kotak sehingga larut.Setelah larut, tuang kristal jelly ke atas buah-buahan tadi. Boleh guna perisa strawberry untuk nampak lagi meriah.

-tunggu sehingga jelly btl keras dan simpan dalam peti ais seketika. 

-Enak dimakan bila sejuk. Selamat mencuba. 

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Blog ini tidak akan betanggungjawab dengan komen pengunjung yang tidak beretika